warga lpnm

Unit Komunikasi Korporat (UKK) Unit Komunikasi Korporat (UKK)

LATAR BELAKANG UNIT KOMUNIKASI KORPORAT

Unit Komunikasi Korporat merupakan unit yang bertanggungjawab dalam mengendalikan hal-hal berkaitan media serta perhubungan awam dengan Kementerian / Jabatan / Agensi/ sektor swasta dan masyarakat amnya.


VISI

Sebagai peneraju kecemerlangan perkhidmatan penerangan, komunikasi dan perhubungan awam yang berkesan ke arah merealisasi visi LPNM dan menaikkan imej organisasi


MISI

  • Membangunkan minda dengan mentransformasikan maklumat yang tepat, cekap dan berkesan.
  • Melahirkan warga LPNM dan masyarakat umum yang progresif dan berpengetahuan.
  • Mentransformasi sistem maklumat & komunikasi ke arah meningkatkan imej korporat LPNM yang cemerlang.


TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB UNIT KOMUNIKASI KORPORAT

  • Penerbitan Korporat
    • Menyediakan dan menerbit Laporan Tahunan LPNM
    • Menyediakan bahan cetakan, teks ucapan, brosur, risalah, artikel, press release, fact sheet, note to editor, rakaman video dan foto
    • Mengemaskini maklumat berkenaan dengan program-program LPNM di laman web rasmi
    • Menyediakan media database dengan menyenaraikan dan menyimpan agensi-agensi berita Jabatan/Kementerian
    • Pengedaran laporan tahunan LPNM
    • Penerbitan Video Korporat

  • Perhubungan Awam
    • Menguruskan urusan protokol majlis Jabatan dan Kementerian
    • Menjadi penyambut tetamu bagi majlis Jabatan dan Kementerian
    • Menguruskan jemputan media
    • Menyusun takwim tahunan LPNM
    • Pembekalan maklumat dan informasi kepada pelanggan
    • Penyelaras bagi maklumat berkenaan program dari Jabatan/Kementerian serta pihak-pihak berkaitan
    • Menguruskan program lawatan/kunjungan daripada pihak luar
    • Memastikan imej korporat LPNM berada di tahap terbaik
    • Bekerjasama dengan pihak media cetak dan elektronik dalam konteks promosi dan hebahan berkenaan dengan program Jabatan

  • Aduan Pelanggan
    • Memantau aduan awam melalui laman web/facebook/akhbar/surat/ dan sistem I-SPAA
    • Memberi maklumbalas dalam tempoh 48 jam penerimaan aduan
    • Penyediaan laporan aduan kepada Jabatan/Kementerian
    • Menghadiri mesyuarat Jawatankuasa aduan peringkat Kementerian

  • Piagam Pelanggan
    • Memantau dan mengemaskini pencapaian piagam pelanggan Jabatan
    • Menyediakan laporan piagam pelanggan kepada Kementerian dan Jabatan
    • Mengemaskini dan memastikan piagam pelanggan Jabatan dipamerkan serta relevan dengan situasi semasa
    • Menghadiri Mesyuarat piagam pelanggan peringkat Kementerian
  • Media Sosial
    • Mengemaskini akaun media sosial Facebook dan Twitter

 

Mukasurat: 1  2